Microsoft Teams bygges tættere sammen med en række løsninger. Microsoft er blandt andet klar med integration til Dynamics 365, kom det frem på Microsofts partnerkonference Inspire 2021.
Selvom Windows 365 har stjålet de store overskrifter ved Inspire 2021, er der også andre spændende nyheder på programmet, såsom Teams integration til Dynamics 365.
Integration til Dynamics 365 i Teams
Det populære Microsoft Teams er under den verdensomspændende nedlukning eksploderet i brug. Microsoft har på konferencen fortalt, at der nu er 145 millioner aktive daglige brugere af Teams.
Vi ser at Teams løbende åbner op for flere af Microsofts egne løsninger såvel som integrationer til tredjepartsapplikationer, og således også med Dynamics 365.
På Inspire klargjorde Microsoft således, at Teams-brugere fremadrettet vil kunne se og redigere Dynamics 365-data direkte fra Teams gratis – og uden behov for, at Teams-brugerne har en Dynamics 365-licens. Det eneste krav er at én i organisationen har en Dynamics 365 licens.
Dynamics 365-brugere kan invitere alle fra organisationen til at se og arbejde med kundedata fra en Teams-chat eller -kanal, lyder det fra Microsoft.
De kan tilføje Teams-møder, når de opretter aftaler og få kundeoplysninger til gennemgang under et Teams-opkald. Og brugere kan automatisk gemme Teams-opkaldsnotater til Dynamics 365-poster.
Automatiske meddelelser kan også advare brugere, når der sker ændringer, og administratorer kan konfigurere tilladelser og adgangsregler til at kontrollere, hvilke brugere der får adgang til kundedata, ifølge Microsoft.
Dermed er det kun brugere med passende tilladelser, der kan få adgang til data, påpeger Microsoft.
Mange nye integrationer til Teams
Microsofts nye integration mellem Teams og Dynamics 365 viser tydeligt at Microsofts planer altid har været at gøre Teams til virksomhedernes helt centrale samarbejdsplatform
Microsoft annoncerede på Inspire også et væld af nye samarbejdsapps fra uafhængige softwareleverandørspartnere (ISV).
Det inkluderer applikationer til Teams fra flere af Microsoft´s primære samarbejdspartnere: Atlassian Confluence, SAP Sales Cloud, Salesforce, ServiceNow og Workday.
Alle disse integrationer bringer strukturerede forretningsprocesser og data sammen i sammenhæng med samarbejde via Teams, forklarede Microsoft.
Direkte salg i Teams og reducering af gebyrer
Microsoft sætter alle sejl op, og åbner senere på sommeren op for, at ISV’er vil kunne sælge deres apps og abonnementer direkte fra Teams.
Det muliggør, at administratorer ifølge Microsoft kan købe og installere tredjepartsapps fra Teams administrationscenter med et kreditkort eller en faktura.
Det følger Microsoft op med at reducere de kommercielle markedsgebyrer fra 20 procent til tre procent for alle transaktioner. Samtidig vil ISV’ere have mulighed for at tilbyde forskellige priser for kunder eller partnere.
Endelig vil Microsoft Viva, en platform rettet mod medarbejdere, der sammenkæder kommunikation, viden, læring og ressourcer, blive tilgængelig til efteråret.
Microsoft Viva får ifølge Microsoft integrationer fra 21 forskellige leverandører, herunder ServiceNow, Qualtrics og Workday.
Derudover vil Viva Connections API’er generelt være tilgængelige “senere på året,” lød det fra Microsoft, der skal gøre det let for partnere at integrere med Viva.